Život jest sen

knihabeznahledu
Zdarma
jako e-kniha ke stažení
Pedro Calderón de la Barca - Život jest sen
epub287 kBmobi201 kBpdf675 kB
  • O autorovi
  • Dotaz
Jako vyznavač  katolicismu  a příznivec  absolutismu  zpracoval dramaticky celý systém  církevních   etických  ideí. Při výběru a zpracování dramatického materiálu vychází většinou z tématu ( královská  moc, katolicismus,  čest ) a na základě tohoto tématu vytváří dramatický konflikt. Děj jeho her je přísně logicky strukturovaný, soustřeďuje se na jedinou postavu a její vnitřní konflikty ( instinkt ,  cit ,  vůle ,  rozum ). Tematicky se velká část tvorby orientuje na  náboženskou  nebo nábožensko- filosofickou  problematiku, ve které se odráží  pesimistické  názory rozkladu dvořanstva a církevní  aristokracie . Calderón je autor asi dvou set divadelních her, k vrcholným Calderónovým dílům patří hra  Život je sen  ( La vida es un sueño ,  1635 ), v němž je řešen problém předurčení a svobodné vůle. V tomto dramatu se odráží krize renesanční kultury, rozpad feudálního  světa.
Dotaz na prodavače
 *
Políčka s hvězdičkou jsou povinná.
Související tituly
images
Psohlavci
Alois Jirásek
Psohlavci  je  historický román   Aloise Jiráska . Román vznikl v letech  1883 – 1884  a nejdříve vycházel v roce 1884 na pokračování v časopise  Květy , knižně poprvé v roce  1886 . Za Jiráskova života vyšel tento román osmadvacetkrát. Dialogy v románu jsou psány  chodským nářečím . Hlavními postavami jsou tři  Chodové  –  Jan Sladký Kozina , Kryštof Hrubý a Matěj Přibek. Název románu „Psohlavci“ odkazuje na přezdívku Chodů vzniklou z nadávky používané pro nepřátele a rebely, která teprve v tomto románu nabývá nádechu statečnosti. 
Již brzy po napsání románu se začala hra objevovat na českých divadelních pódiích. Podle románu napsali libretista Karel Šípek a skladatel  Karel Kovařovic   stejnojmennou operu  (premiéra v  Národním divadle  roku 1898). V souvislosti s přípravou uvedení této opery v  Plzni  v roce  1902 požadoval tehdejší předseda „garderobní komise“ divadla, aby Kozinův svatební kabát byl modrý s vyšíváním, nikoliv bílý, jak obhajoval ředitel divadla  Vendelín Budil , který hru předtím inscenoval již v sezóně  1898 – 1899 , jednou dokonce za pohostinského hostování tenora Národního divadla Bohumila Ptáka, který si přivezl ze šatny  ND  kabát bílý. Vendelín Budil, vědom si toho, že je v právu, požádal o dobrozdání nakonec samotného  Aloise Jiráska , který mu odpověděl dopisem:
Zdarma
Vytisknout stránku Poslat odkaz na e-mail