Dílo se skládá ze 34 básní (Přetékající pohár, Píseň dobrodruha, Přátelství duší, Puberta, Pozdrav rodnému kraji, Kázání Spartakova I, II, III, Reflexe, Na divou Montan zřel jsem se zápalem, Vzduchoplavec, Neděle, Bezcestí, Po nás, ať přijde potopa!, To je teď celá moudrost moje, Na sofa zeleném, Jako ty polní rostliny, Noc byla touhou přesycená, Demaskovaná láska, Perspektiva, Záchvat nervózní, Pro klid své duše, Píseň, Smuteční, Vzpomínka, Rusá láska, Chiméra, A přece zdráhám se, Miluju severní nebe, Sentimentální žádosti, Stísněnost, Blasfémie, Elegie, Na dálném jihu snad, Náhle se zachvěje má duše a Epilog). Filosofiské směřování sbírky vyjadřuje již první báseň – Přetékající pohár, kde autor vyjadřuje přesvědčení, že každý člověk svůj život žije pouze jednou, a to právě teď, a proto si ho také právě teď musí užívat. V básni Neděle pak Gellner zastává názor, že je lepší strávit volný den popíjením piva, než návštěvou Prateru. V básni A přece zdráhám se zabývá sebevraždou a například báseň Vzduchoplavec se pak vysmívá moderním výdobytkům začátku 20. století.
Gellner v díle používá prosté jazykové prostředky (příliš nevolí okřídlené básnické výrazy), aby co nejpřesněji a nejvýstižněji vyjádřit podstatu sdělení, v díle se také vyskytují prvky obecné češtiny (jinakej, zejtra) i vulgarismy. Jednotlivé věty jsou jasné, krátké, úderné a členěné do strof (nejčastěji sdružený nebo střídavý rým, působí přirozeně a lehce, některé z básní působí jako popěvky. V některých z básní využívá opakování refrénů. Některé básně jsou psány v ich-formě, jiné v er-formě. V díle se také vyskytují mnohé básnické obrazy a figury (epiteta, personifikace, eufemismy ...). Autor chtěl svým dílem společnost šokovat a to se mu také povedlo, sbírka však byla soudobou kritikou pro svou vulgaritu, nemorálnost a nízkost ostře odmítnuta a popularitě se těšila pouze v okruhu Gellnerových přátel a podobně dekadentních autorů. Dílo bylo přijato až dlouho po autorově smrti dalšími generacemi čtenářů (dílo bylo zhudebněno mnoha předními umělci - např. Jarkem Nohavicou).